Monday, March 14, 2011

yr 6 ke f5?

Hari ni ada kelas tambahan. utk UPSR. menarik tak? *sigh* dari awal lg aku dah cadangkan suruh buat kelas tmbhn hari sabtu, ahad n isnin awal cuti sekolah. penyelaras tak nak dgn alasan nanti mak bapak budak nak ajak anak2 dia jalan2 susah sbb tu ajela weekend yg nak dibawak mereka berjalan. so, aku negotiate utk amik kelas isnin sahaja sbb nak balik kg. kebetulan kena train netball, so pagi2 weekend ke sklh gak utk netball training.

hari last b4 cuti aku saja borak2 dgn penyelaras tu psl kelas tmbhn. aku bgtau dia klu isnin ni murid x ramai dtg, aku takkan dtg lagi buat kelas nwaktu tgh2 minggu. aku akan uat on saturday n sunday aje. borak pny borak, terkantol la rupanya dia n laki dia yg sibuk nak wat anak2 berjalan sbb laki dia keja office hour, bukan cikgu mcm dia. MACAM HAMPEH la cik puan penyelaras tu. nasib baik skill penyiasat detektif conan ku itu belum hilang. lain kali puan, klu sdr ada agenda personal nak ajak laki jejalan, tolong jgn jual nama anak2 atau anak murid. dan jgn cerita dgn aku psl cikgu yr6 perlu buat pengorbanan...sbb dah 3 tahun aku berkorban duit, tanaga dan masa utk yr6 masa kat Majidi dulu. Apa yg aku dpt? kena pindah sklh lain. tolong simpan syarahan pengorbanan tu..klu kau sdr tak larat nak berkorban. kau tu dah takde kampung, aku ada lagi. ni pun dah bertubi2 org tepon tny bila nak balik. ada faham????

bila hari yg yg ditunggu2 tiba, ramalan ku benar belaka (cue: lagu umbrella)... kelas yg aku jar cuma 20 org je yg dtg. so, aku dh sound budak2 yg aku takkan buat lg kelas tmbhn tgh2 minggu mcm hari ni lagi. aku akan buat hari sabtu dan cover beberapa jam yg perlu. sbb, latihan pepagi buta bleh dtg, takkan kelas takleh kan? dan puan penyelaras tu plak....abid aje masa pkl 10 a.m. dan tiba waktu rehat utk bebudak..terus hilang. nasib baik sessi pkl 10.30 cikgu dia dah smpi. dia...terus hilangkan diri balik dan almost biarkan bebudak tu tanpa guru dlm kelas. klu jd apa-apa?

paling best, member aku yg ajar form5 bleh utarakan soalan "kenapa eh djh 6 kelas tmbhn mengalahkan bdk2 nak SPM? aku pun tak start kelas apa2 lg." aku cuma senyum sbb dah lama benda tu berlegar2 kat kepala aku. jwppn paling mudah..." budak 12 tahun rmi lagi yg tak reti nak study sendiri. kena paksa belajar, kena ajar utk belajar. sek menengah dah ada otak sdr, dah pndi wat nota sdr, dah tau seram nak amik peksa. ni, spenda pun mak bapak basuhkan..mcmana nak study klu tak dipaksa."

aku tak la berkira sgt psl kena ajar time cuti ni...tapi klu dah Ketua Panitia pun malas nak amik pot, takkan aku yg baru 2 bln mengajar kat sini nak lebih2 plak kan? apa ke jadahnya...

kepada students ku...meh kita study awal2 so that kita ada a few days left of holiday to be enjoyed.

No comments:

Post a Comment